
Výcvik a výuka dětí na dětských dopravních hřištích (DDH) patří k tradičním formám dopravní výchovy dětí. DDH slouží především k praktickému výcviku pravidel silničního provozu a zásad bezpečné jízdy na kole, a to v podmínkách blízkých běžnému silničnímu provozu. Reálné podmínky pro působnost jednotlivých DDH a způsoby výcviku na nich jsou různé. Je to závislé na poloze a dostupnosti DDH, jeho vybavení, velikosti cvičné plochy, personálním obsazení, finančních možnostech provozovatele atd. Přesto však je nezbytné, aby na každém DDH byly respektovány určité zásady, které podmiňují efektivitu výcviku a vůbec dopravní výchovu dětí v dané oblasti. Jen za těchto podmínek může být zajištěno financování jejich činnosti.
Dopravní hříště v Libereckém kraji:
Při výcviku a výuce dětí na DDH je nezbytné:
1.1 zaměřit výcvik na DDH především na věkovou skupinu dětí, žáků 4. a 5. ročníků (začínajících cyklistů). Výcvik pro chodce a doplňující výcvik pro cyklisty ve věku 12 - 14 let se organizuje pouze za předpokladu kapacitních rezerv DDH.
1.2 zajistit odbornost výcviku. Výcvik na DDH může vést jen náležitě připravený učitel, který děti na DDH doprovází nebo odborník zajištěný provozovatelem DDH, popř. oba ve vzájemné předem obsahově a metodicky dohodnuté spolupráci.
1.3 stanovit pro každou skupinu dětí rámcové obsahové zaměření výcviku a to především při organizaci systematického výcviku a v případech opakujících se návštěv DDH stejnými třídami.
1.4 pravidelně zpracovávat harmonogramy návštěv jednotlivých tříd, zpravidla zvlášť na podzimní a jarní období. Výcvik musí být organizován jako systematický, minimálně jednoroční celek (viz bod 2). Tyto harmonogramy sestavují provozovatelé DDH ve spolupráci s příslušným školským úřadem.
1.5 vést evidenci návštěv DDH - škola, třída, počet žáků, počet vyučovacích hodin výcviku, obsah výcviku.
1.6 zpracovávat hodnocení výcviku za školní rok pro potřeby provozovatele (výkaz činnosti).
Hodnocení musí obsahovat tyto údaje:
Hlavním předpokladem úspěšnosti výcviku začínajících cyklistů na DDH je respektování systému, který spočívá v soustředění teoretického a praktického působení na děti do určitého časového období, má svoji obsahovou posloupnost, vychází z metodické řady výcviku a je ukončen formou jednoduchého přezkoušení (test, soutěžní jízda na DDH, popř. jízda zručnosti).
2.1 systematický výcvik začínajících cyklistů je zpravidla rozdělen do podzimního a jarního období v jednom školním roce. Podle možnosti DDH se doporučuje i zimní teoretické zaměstnání, které případně může zajistit přímo škola.
Rozvržení rozsahu a obsahu systematického výcviku začínajících cyklistů je závislé na specifických podmínkách příslušného DDH a stanoviska školského úřadu (škol). Členění může být v těchto dimenzích: podzim 2-4 hodiny, zima 0-4 hodiny, jaro 2-4 hodiny. Tedy např.: 2-2-2, 4-2-4, 3-2-3, 4-0-4, 2-4-2, 2-1-2, atd.
2.2 Systematický výcvik začínajících cyklistů na DDH musí obsahovat procvičení základních prvků jízdy na kole daných pravidly silničního provozu s příslušným teoretickým poučením. To je dáno metodickou řadou výcviku v tomto minimálním rozsahu:
2.3 při výcviku musí být kladen důraz na uplatňování těchto úkonů
Výcvik chodců (věk 4 - 9 let) a výcvik starších cyklistů (věk 12 - 14 let) lze organizovat jako doplňující činnost na DDH, jestliže to dovoluje jeho kapacita a podmínky provozu. Obsah výcviku:
3.1 Výcvik chodců (4-9 let)
3.2 Výcvik starších cyklistů (12 - 14 let)
K efektivnosti a propagaci činnosti DDH a tím i dopravní výchovy v dané oblasti slouží další aktivity, které na DDH průběžně probíhají. Jejich organizátory jsou provozovatelé DDH nebo další spolupracující zainteresované složky.
Mezi tyto další aktivity se doporučuje zařadit:
Činnost DDH je třeba postupně, s přihlédnutím k jeho technickému vybavení a podmínkám, zaměřit tak, aby měla charakter centra dopravní výchovy, resp. centra pro využití volného času dětí a mládeže s tím, že jeho působnost bude rozšířena i do dalších oblastí, např. prevence kriminality, boj proti alkoholismu a požívání drog apod.
Na finančním zajištění činnosti DDH se podílejí jejich provozovatelé města a Ministerstvo dopravy BESIP. V Libereckém kraji se na financování významně podílí také Liberecký kraj, který proplácí dopravu dětí na DDH a přispívá provozovatelům ve formě příspěvku na odučeného žáka.