velikost textu: A A A

Dopravní výchova

Výcvik a výuka dětí na dětských dopravních hřištích (DDH) patří k tradičním formám dopravní výchovy dětí. DDH slouží především k praktickému výcviku pravidel silničního provozu a zásad bezpečné jízdy na kole, a to v podmínkách blízkých běžnému silničnímu provozu. Reálné podmínky pro působnost jednotlivých DDH a způsoby výcviku na nich jsou různé. Je to závislé na poloze a dostupnosti DDH, jeho vybavení, velikosti cvičné plochy, personálním obsazení, finančních možnostech provozovatele atd. Přesto však je nezbytné, aby na každém DDH byly respektovány určité zásady, které podmiňují efektivitu výcviku a vůbec dopravní výchovu dětí v dané oblasti. Jen za těchto podmínek může být zajištěno financování jejich činnosti.

Dopravní hříště v Libereckém kraji:

1. Podmínky výcviku a organizace činnosti na DDH

Při výcviku a výuce dětí na DDH je nezbytné:

1.1 zaměřit výcvik na DDH především na věkovou skupinu dětí, žáků 4. a 5. ročníků (začínajících cyklistů). Výcvik pro chodce a doplňující výcvik pro cyklisty ve věku 12 - 14 let se organizuje pouze za předpokladu kapacitních rezerv DDH.

1.2 zajistit odbornost výcviku. Výcvik na DDH může vést jen náležitě připravený učitel, který děti na DDH doprovází nebo odborník zajištěný provozovatelem DDH, popř. oba ve vzájemné předem obsahově a metodicky dohodnuté spolupráci.

1.3 stanovit pro každou skupinu dětí rámcové obsahové zaměření výcviku a to především při organizaci systematického výcviku a v případech opakujících se návštěv DDH stejnými třídami.

1.4 pravidelně zpracovávat harmonogramy návštěv jednotlivých tříd, zpravidla zvlášť na podzimní a jarní období. Výcvik musí být organizován jako systematický, minimálně jednoroční celek (viz bod 2). Tyto harmonogramy sestavují provozovatelé DDH ve spolupráci s příslušným školským úřadem.

1.5 vést evidenci návštěv DDH - škola, třída, počet žáků, počet vyučovacích hodin výcviku, obsah výcviku.

1.6 zpracovávat hodnocení výcviku za školní rok pro potřeby provozovatele (výkaz činnosti).

Hodnocení musí obsahovat tyto údaje:

  • počet hodin činnosti DDH (vlastní výcvik),
  • absolutní počet dětí, které v průběhu školního roku DDH navštívily (organizovaný i zájmový výcvik),
  • počet dětí, které absolvovaly systematický výcvik, s udáním počtu výcvikových hodin u každého žáka (třídy),
  • aktivity mimo organizovaný výcvik (charakteristika, počet účastníků).

2. Systematický výcvik cyklistů - začátečníků

Hlavním předpokladem úspěšnosti výcviku začínajících cyklistů na DDH je respektování systému, který spočívá v soustředění teoretického a praktického působení na děti do určitého časového období, má svoji obsahovou posloupnost, vychází z metodické řady výcviku a je ukončen formou jednoduchého přezkoušení (test, soutěžní jízda na DDH, popř. jízda zručnosti).

2.1 systematický výcvik začínajících cyklistů je zpravidla rozdělen do podzimního a jarního období v jednom školním roce. Podle možnosti DDH se doporučuje i zimní teoretické zaměstnání, které případně může zajistit přímo škola.

Rozvržení rozsahu a obsahu systematického výcviku začínajících cyklistů je závislé na specifických podmínkách příslušného DDH a stanoviska školského úřadu (škol). Členění může být v těchto dimenzích: podzim 2-4 hodiny, zima 0-4 hodiny, jaro 2-4 hodiny. Tedy např.: 2-2-2, 4-2-4, 3-2-3, 4-0-4, 2-4-2, 2-1-2, atd.

2.2 Systematický výcvik začínajících cyklistů na DDH musí obsahovat procvičení základních prvků jízdy na kole daných pravidly silničního provozu s příslušným teoretickým poučením. To je dáno metodickou řadou výcviku v tomto minimálním rozsahu:

  • význam dopravních značek na DDH v situacích (přednost v jízdě na křižovatkách, jednosměrný provoz, zákazy vjezdu, přikázané směry jízdy, zákazy odbočování apod,)
  • nebezpečná místa na DDH pro cyklistu (zobecnění)
  • vjíždění na vozovku z místa ležícího mimo silniční provoz
  • vyjíždění od okraje vozovky
  • jízda u pravého okraje vozovky
  • zastavení u okraje vozovky
  • objíždění překážky, předjíždění cyklistů
  • odbočování, řazení do jízdních pruhů
  • projíždění křižovatkami

2.3 při výcviku musí být kladen důraz na uplatňování těchto úkonů

  • neustálé sledování provozu,
  • rozhlédnutí, ohlédnutí,
  • dávání znamení o směru jízdy,
  • včasné a postupné brždění,
  • držení jízdní stopy při pomalé jízdě a řízení jednou rukou.

3. Výcvik chodců a starších cyklistů

Výcvik chodců (věk 4 - 9 let) a výcvik starších cyklistů (věk 12 - 14 let) lze organizovat jako doplňující činnost na DDH, jestliže to dovoluje jeho kapacita a podmínky provozu. Obsah výcviku:

3.1 Výcvik chodců (4-9 let)

  • seznámení se s DDH, ukázky míst možných střetů s vozidly, nepřehledná místa, dopravní značky pro chodce
  • části komunikace (vozovka, chodník, obrubník, krajnice apod.)
  • chůze po chodníku (míjení, předcházení)
  • chůze po silnici
  • přecházení vozovky (na přechodech pro chodce a mimo ně, řízení provozu)

3.2 Výcvik starších cyklistů (12 - 14 let)

  • jízda cyklistů ve skupině
  • přednost chodců
  • ohleduplnost k ostatním účastníkům silničního provozu
  • zásady zřetelné jízdy
  • řešení složitějších situací na křižovatkách
  • soutěžní jízdy (po předem stanovené trase, mezi stanovišti, popř. zcela volné, ale kontrolované jízdy)

4. Další aktivity na DDH

K efektivnosti a propagaci činnosti DDH a tím i dopravní výchovy v dané oblasti slouží další aktivity, které na DDH průběžně probíhají. Jejich organizátory jsou provozovatelé DDH nebo další spolupracující zainteresované složky.

Mezi tyto další aktivity se doporučuje zařadit:

  • organizace jednotlivých kol dopravní soutěže mladých cyklistů (základní, okresní, krajská)
  • organizace jednorázových i periodických dopravně výchovných soutěží pro různé kategorie dětí a se specifickým zaměřením
  • slavnostní vyhodnocení celostátně vyhlašovaných i regionálních dopravně výchovných akcí
  • výcvik dětí - cyklistů s rodiči v odpoledních hodinách, popř. o víkendech
  • osvětová činnost a působení na rodiče
  • organizace školení učitelů, ukázková metodická a instruktážní zaměstnání pro učitele
  • formy dopravní výchovy v průběhu prázdnin.

Činnost DDH je třeba postupně, s přihlédnutím k jeho technickému vybavení a podmínkám, zaměřit tak, aby měla charakter centra dopravní výchovy, resp. centra pro využití volného času dětí a mládeže s tím, že jeho působnost bude rozšířena i do dalších oblastí, např. prevence kriminality, boj proti alkoholismu a požívání drog apod.

5. Finanční zajištění

Na finančním zajištění činnosti DDH se podílejí jejich provozovatelé města a Ministerstvo dopravy BESIP. V Libereckém kraji se na financování významně podílí také Liberecký kraj, který proplácí dopravu dětí na DDH a přispívá provozovatelům ve formě příspěvku na odučeného žáka.